بالیوود چیست و درکدام کشور و شهر است

بهتر است اول از هر چیزی بدانید که کلمه‌ی بالیوودBollywood) ) از ترکیب بمبئی و هالیوود بدست آمده‌است. در اصل نام بالیوود برای فیلم هایی که به زبان هندی می‌باشند و در بمبئی ساخته می‌شوند به‌کار می‌رود اما به‌طور کلی تمامی فیلم هندی ها را به اسم بالیوود میشناسیم. بالیوود در اصل با آسیا و شرق هالیوود هم‌‌سن می باشد که هدف های فرهنگی و تجاری  مشترکی در موضوعات فیلم پیشرفت کرده است. بالیوود فروشی حاصل بلیت ‌حدود۳,۵  میلیارد دلار در سال۲۰۰۱  داشته است.

دنبال کنندگان بالیوود روز به روز در حال افزایش هستند. فیلم های بالیوودی در گذشته عموما به زبان هندی می‌باشد اما برخی از فیلم های بالیوود به زبان های اردو و زبان انگلیسی نیز تولیده شده‌اند. که امروزه در اکثر فیلم های بالیوود از زبان انگلیسی نسبت به گذشته بیشتر استفاده می‌شود. بالیوود در مکان و یا شهر ثابت و مشخص شده ای نیست. سالانه بالیوود معمولا فیلم های بیشتری را نسبت به هالیوود منتشر می‌کند. ژانر فیلم‌های بالیوودی عموما موزیکال می‌باشد که پر از آواز و رقص است.  مردمان هندی معمولا فیلم هایی سرگرم کننده که در آنها ترکیب آواز، رقص‌های زیبا، داستان های عشقی خیالی، کمدی و.‌‌.. به‌کار رفته باشد را بیشتر میپسندند. این نوع فیلم ها معمولا در قالب سه ساعته تولید می‌شوند که به آنها ماسالا نیز می‌گویند. البته فیلم های بالیوودی امروزه تغییرات بسیاری را به‌همراه داشته است که همین امر باعث افزایش طرفداران، علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان بالیوود شده است.

امروزه جوایز فستیوال رسمی که توسط مجله‌ی سینمایی فیلم‌فیر که از بانیان اهدای جوایز به بهترین آثار سینمایی است در هند برگزار می‌شود. این مجله اولین دوره ی مراسم خود را در سال۱۹۵۳  راه‌اندازی کرد. ناگفته نماند که جشنواره های دیگر نیز در بالیوود وجود دارند مانند دی سینه آوار دز، استار اسکرین آواردز، ایفا آوار دز و استار داست آوار دز. بازیگران بهترین فیلم های هندی مخصوصا بازیگران جدیدی که در سال های اخیر انتخاب شده اند، رقصنده های بسیار خوبی هستند که همین امر می‌تواند بسیار مثبت باشد،اما بسیاری از بازیگران قادر به آواز خواندن نیستند.

سینمای بالیوود چیست

بالیوود از وسیع‌ترین و پربیننده‌ترین کمپانی‌های فیلمسازی در دنیا است که بیشتر از ۳,۵ میلیارد دنبال‌کننده در سراسر دنیا دارد. دنبال‌کنندگان فیلم‌های بالیوودی، در شبه قاره هند، کشورهای غربی، خاورمیانه، آسیای میانه و روسیه،  آفریقا و اقلیت‌های هندی و اردو زبان سراسر دنیا وجود دارند. از گذشته تاکنون آهنگسازان فیلم‌های هندی اهمیت زیادی دارند به حدی که می‌توان یکی از دلیل‌های شکست یا موفق شدن فیلم های بالیوودی را آهنگ‌های آن دانست. یکی دیگر از مسائلی که در فیلم های بالیوودی اهمیت بسیاری دارد، رقص های آنها است که می‌توان گفت یک سنت اجتناب ناپذیر برای آنها می‌باشد، در طول یک فیلم بیننده باید شاهد انواع متفاوتی از رقص های هندی و زیبا باشد. سینمای بالیوود مجموعه‌ای از ژانر های متفاوت همراه با رقص و آهنگ های زیبا است که همین امر باعث می‌شود که بینندگان را به خود جذب کند.

بالیوود مال کجاست و درکدام شهر است

فیلم های بالیوودی در شمال هندوستان در شهر بمبئی که مرکز اصلی آن می‌باشد، قرار دارد. بالیوود مکان مشخص و یا ثابتی ندارد، در اصل فیلم هایی که در بمبئی ساخته می‌شوند بالیوود نام دارند اما در تمام دنیا افراد فیلم هندی را با نام بالیوود شناخته اند. اما بر خلاف بالیوود، مکان هالیوود در لس‌آنجلس ایالات‌متحده آمریکا قرار دارد.

تفاوت بالیوود و تالیوود و هالیوود

اصلی‌ترین و قابل توجه‌ترین تفاوت هالیوود با بالیوود عبارت است از: هالیوود وسیع‌ترین صنعت فیلمسازی درایالات‌متحده آمریکا می‌باشد اما بالیوود قسمتی از صنعت فیلمسازی هند را مختص خود قرار داده است. مدت زمان فیلم های بالیوودی بیشتر از فیلم های هالیوودی است. فیلم‌های هالیوود از جدیدترین فناوری‌های ممکن  استفاده می‌کند اما در فیلم‌های بالیوودی استفاده از فناوری‌های جدید بسیار کم است. ژانر فیلم های بالیوودی بسیار با فیلم های هالیوودی متفاوت است، به‌طوری که در فیلم های بالیوودی از ترکیب چند ژانر عاشقانه، ترسناک، کمدی، خانوادگی، اکشن، درام و… در یک قالب استفاده می‌شود که همین امر باعث متفاوت بودن فیلم‌های بالیوودی شده است. اما در فیلم های هالیوودی ژانر ها بصورت ترسناک، علمی، عاشقانه، کمدی، درام و… در قالب های جدا ساخته می‌شوند. تلوگو یا همان تالیوود که قسمتی از سینمای هند بشمار می‌رود تفاوت چندانی با بالیوود ندارد. نخستین فیلمی که در تالیوود تولید شد، درسال۱۹۲۱  بوده است. می‌توان گفت تنها تفاوت تالیوود با بالیوود این است که تالیوود بعد از بالیوود وسیع ترین صنعت فیلمسازی را به‌همراه دارد.

بهترین بازیگران بالیوود

همه ما می‌دانیم که بهترین بازیگران بالیوود به نام های شاهرخ خان، سلمان خان، گویندا عامر خان، آمیتاب باچان، وارون داوان، دیلیپ کومار، آکشی کومار، ریتیک روشن، رنبیر کاپور و راج کاپور رنویر سینگ، جان آبراهام و اجی دیگون و کاجول، رانی موکرجی، مادوری دیکشیت، کارینا کاپور، دیپیکا پادوکن، کاترینا کیف، آنوشکا شرما، تبسم فاطمیا هاشمی و عالیا بهات و…می باشند. این بازیگران به ‌حدی در بالیوود معروف شده اند که احتمالا تاکنون حداقل یک بار نام این بازیگران به گوشتان خورده است. امروزه بازیگران جوان دیگری نیز وارد دنیای بالیوود شده اند که با توجه به استایل، حالت صورت و جذابیت آنها برای بیننده انتخاب شده اند که بیننده و دنبال‌کننده را به خود جلب کنند.

پرفروش ترین بالیوود

فیلم دانگال در سال ۲۰۱۶ در ژانر درام، ورزشی، با ایفای نقش عامر خان اکران شد. این فیلم تا سال ۲۰۲۰ میلادی با فروشی حدود ۲۰۰۰ کرور پرفروش‌ترین فیلم در تاریخ بالیوود شناخته شد. فیلم بعدی و پرفروش، فیلم فنا است که در تاریخ ۲۶ مه۲۰۰۶  در ژانر رمانتیک، دلهره‌آور در هند اکران شده است. این فیلم با بازی عامر خان، کاجول و ریشی کاپور و… بوده است. این فیلم نیز بسیار پرفروش بوده. فیلم پرفروش بعدی،فیلم باجیرو مستانی می باشد. این فیلم بر اساس واقعیت )عشق میان مستانه و باجی‌رائو) ساخته شده است. این فیلم در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ به کارگردانی سانجای لیلا بانسالی منتشر شده است. به بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند به نام های رانویر سینگ، دیپیکا پادوکونه، پریانکا چوپرا و… می توان اشاره کرد.

 

دکمه بازگشت به بالا