همه چیز درباره پیانو

قطعا یکی از دشوار ترین مراحلی که هر کس در شروع نوازندگی پیانو با آن مواجه می­شود انتخاب پیانوی مناسب و خرید آن است. با وجود خوش صدا و لوکس بودن ساز پیانو، به دلیل تنوع قیمت و مدلی که در آن وجود دارد، بسیاری از مردم موقع خرید این ساز دچار سردرگمی می­شوند. با آموزش پیانو همراه باشید تا در از راهنمای انتخاب پیانو در این مقاله بهره­مند شوید.

قیمت پیانو:

همیشه و هر زمان، خرید پیانو برای اکثر افراد یک رویا محسوب می­شود. دلیل آن هم گران بودن پیانو­­های آکوستیک بوده و دلیل گران بودن آن هم پیچیده بودن مکانیسم و قطعات اکشن به کار رفته در آن می­باشد. خوشبختانه با ورود پیانو های دیجیتال مردم از توان بیشتری برای خرید پیانو برخوردار شدند.

 پیانو های دیجیتال به دلیل عدم استفاده از مکانیسم مکانیکی هزینه بسیار پایین تر از پیانو­های آکوستیک دارند. از این رو مثلا به قیمتی که می­توان یک پیانوی آکوستیک با کیفیت پایین تهیه کرد، میتوانید یک پیانوی دیجیتال خوب را صاحب شوید. با اینحال قیمت تنها فاکتور مورد نظر برای خرید پیانو نیست و لازم است جنبه­های دیگر پیانو را نیز برسی کنید.

کیفیت صدا و کلید­های پیانو:

این مورد مهم ترین ملاکی است که هر نوازنده پیانو­ای باید هنگام خرید، به آن توجه کند. قطعا هر نوازنده حرفه­ای، صدای زیبا و نوازندگی راحت را از پیانو می­خواهد. توجه کنید که تشخیص این مورد کمی نیاز به تجربه دارد و معمولا برای افراد عادی ممکن نیست.

پیانو­های آکوستیک همواره برتری قابل توجهی به پیانو­های دیجیتال از لحاظ کیفیت صدا دارند. در پیانو های آکوستیک، کیفیت صدا به مرور زمان با نواختن آن بهتر می­شود زیرا عملکرد سیستم مکانیکی آن به مرور زمان بهتر می­شود و پیانو به اصطلاح رگلاژ می­شود.

پیانو­های دیجیتال به دلیل عدم وجود سیستم مکانیکی نیازی به کوک ندارند و این مورد  بسیاری از دردسر­های موجود برای پیانو پیانوی آکوستیک را در این مدل پیانو­های کاهش داده است. اما از نظر کیفیت و زنده بودن صدا همواره پیانو­های آکوستیک بهتر عمل می­کنند.

در پیانو­های آکوستیک کیفیت صدای گرند پیانو­ها به مراتب از پیانو­های دیواری بیشتر است و در پیانو­های دیجیتال هر چه مدل آن بالا تر باشد، سیستم صوتی پیشرفته تری دارد و شما صدایی باکیفیت تر و شبیه تر به پیانوی واقعی را تجربه میکنید. مثلا در مدل­های جدید پیانو­های دیجیتال یاماها، ۴ جفت اسپیکر برای حداکثر شبیه سازی رزونانس صدا استفاده شده که به بیشترین حد ممکن صدای این ساز را به سمت آکوستیک نزدیک کرده.

از دیگر مواردی که به آن باید توجه کنید نرم و روان بودن کیفیت کلید­ها یا به اصطلاح touch آنهاست. حساسیت کلید ها باید نرم و روان باشند، باید به ضربه حساس باشد و همچنین برگشت سریعی داشته باشند. این تقریبا می­توان گفت که مهمترین عاملی است که هنگام خرید پیانو باید به آن توجه داشت.

زیبایی و ظاهر ساز:

نه به اندازه کیفیت کلید ها ولی قطعا زیبایی ساز از مهمترین عامل های انتخاب آن می­باشد. البته باید گفت که شرکت­های پیانو هم توجه بسیاری به این موضوع دارند و تمام تلاششان را می­کنند که پیانو­هایی با تنوع ظاهری و زیبایی هرچه تمام تر تولید کنند.

برای ساخت پیانو­های آکوستیک از چوب­های مرغوب استفاده می­شود. بدنه­ی اصلی، کلید­ها، ساندبورد و تقریبا تمام قطعات اکشن ساز از چوب ساخته می­شود. پیانو­هایی که در رنگ­های طرح چوب تولید می­شود معمولا گرانتر از پیانو­هایی با رنگ معمولی، مثلا مشکی است.

در پیانو­های دیجیتال معمولا قطعات از چوب ساخته نمی­شود بلکه از موادی مشابه چوب ولی با کیفیت و استحکام بالا تولید می­شود.

و اما نکته­ی حیاتی این است که ظاهر پیانو با وجود اهمیت بالایی که دارد نباید ملاک اصلی شما برای خرید پیانو باشد چرا که ساخت بدنه­ی پیانو معمولا آسان ترین بخش تولید ساز است و همواره کیفیت ساز حرف اول را می­زند.

وزن و ابعاد:

وزن بالایی که پیانو­های آکوستیک دارند همیشه یکی از یکی از دردسر­هایست که هنگام حمل و یا جابجایی پیانو بسیار آزار دهنده می­شود. وزن پیانو­های آکوستیک معمولا از ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم متفاوت است. ازین رو فروشندگان پیانو معمولا سرویس هایی را برای حمل پیانو و یا جابجایی آن ارائه می­کنند.

این مورد دقیقا برتری ویژه­ای است که پیانو­های دیجیتال به آکوستیک دارند. پیانو­های دیجیتال از وزن کمی برخوردار نیستند اما به راحتی به بخش­های قابل حمل تقسیم می­شوند که حمل آنها را بسیار راحت می­کند. و در نهایت قطعات مختلف ساز به هم پیچ می­شود طوری که ساز کاملا یکپارچه به نظر برسد.

امکانات و کاربرد­ها:

پیانو­های دیجیتال در این بخش امتیاز بالاتری دارند. به عوان مثال ضبط صدا، مترونوم و صدا­های مختلف و متنوع از امکاناتی است که می­توان به پیانو­­های دیحیتال نسبت داد. همچنین پیانو­های دیجیتال را میتوان به کامپیوتر وصل کرد.

برند سازنده ساز:

درست مانند محصولات دیگر، پیانو هم توسط کمپانی­های مختلفی در سطح جهان تولید می­شود که کیفیت و اعتبار هرکدام متفاوت است. از آنجایی که پیانو در ابتدا در کشور­های آلمان و آمریکا ساخته شده است، این دو کشور در حال حاضر بهترین تولید کنندگان پیانو هستند و ژاپن بهترین تولید کننده پیانو در سطح آسیا می­باشد.

اکنون به ذکر چند مورد از بهترین برند­های پیانو میپردازیم:

Steinway & sons : این کمپانی بهترین برندی پیانوی آمریکایی است که حدود ۲۵۰۰ پیانو در سال تولید می­کند.

Mason & Hamlin : این پیانو در حدود ۲۵۰ پیانو در سال تولید میکند

و از بهترین برند­های آلمانی می­توان به bechstein، bluthner، schimel، bosendorfer و fazioli اشاره کرد.

در نهایت به طور خلاصه به نیم نگاهی به مطالب ذکر شده خواهیم انداخت.

پیانوی آکوستیک:

مزایا:

زیبایی و لوکس بودن

کیفیت صدای عالی آن

معایب:

وزن زیاد

گران بودن

صدای زیاد و غیر قابل کنترل

نیاز به کوک مداوم

پیانوی دیجیتال:

مزایا:

قیمت کم

وزن کم

قابلیت کنترل صدا

عدم نیاز به کوک

امکانات اضافه مانند مترونوم

معایب:

استفاده از مواد نه چندان باکیفیت

صدای مصنوعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا